Gezici Festival’in başlamasına çok az bir zaman kaldı. Yıllardır büyük bir emek ve özveriyle Türkiye’deki sinemaseverlerin karşısına çıkan Gezici Festival, 1-14 Aralık tarihleri arasında 23. kez gerçekleştireceği yolculuğuna, her yıl olduğu gibi Ankara’dan başlayacak. 8 Aralık’ta Sinop’u ziyaret edecek ve 12 Aralık’ta son durağı Kastamonu’ya varacak. 

Ankara Sinema Derneği’nin Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın katkılarıyla düzenlediği festivalin gelenekselleşmiş bölümü Dünya Sineması’nda, bu yıl yine, çeşitli uluslararası festivallerde izleyici karşısına çıkan ve ses getiren en yeni filmler, üç kentteki sinema seyircisi için özenle seçildi. Meksika’dan Çin’e, Saraybosna’dan ABD’ye, İran’dan Fransa’ya ve Filistin’e kadar dünyanın farklı ülkelerinden, çeşitli hikâyeleri beyazperdeye taşıyan, kurmaca veya belgesel sekiz film, Dünya Sineması 2017 Bölümü’nde izleyicilerle buluşuyor.

Türkiye’deki ilk gösterimi Gezici Festival’de yapılacak olan Filistin’in Oscar adayı Düğün Davetiyesi de (Wajib) bu seçkide yayınlanacak filmlerden biri. Locarno Film Festivali’nde dört ödül kazanan, ismini Filistin’deki bir gelenekten alan Wajib’in yönetmenliğini Annemarie Jacir’in yapıyor.

Filistin geleneklerine  uygun olarak düğün davetiyelerini elden teslim etmesi gereken bir baba – oğulun kent içerisindeki yolculuklarını anlatan film Doğu – Batı çatışması ve İsrail’de yaşayan Filistinlilerin sorunlarına değiniyor.

Wajib 2 - Filmloverss

Düğün Davetiyesi – Wajib

Mimar olan Shadi (Salih Bakri), kardeşi Amal’ın (Maria Zriek) yaklaşan düğünün hazırlıklarına yardımcı olmak için Roma’dan Nasıra’ya (Nazareth) geri dönüyor. Boşanmış babası Ebu Shadi (Muhammed Bakri) ile birlikte İsrail’deki en yüksek Arap nüfusa sahip olan Nasıra’nın labirent sokaklarında dolaşarak davetiyeleri gerekli insanlara ulaştırmaya çalışıyorlar. Baba Ebu Shadi; Nasıralı bir Arap olduğunuzda gerekli olan uzlaşmaları müzakere eden realistliği temsil eden yaşlı beyefendi. Oğul Shadi ise; siyaset olarak zorunda kaldıkları diaspora topluluğunu temsil eden bir genç. Bu ikilinin çatışması aynı zamanda pragmatizm ve idealizm arasındaki çatışma.

“Zorunluluk” önemli bir kelimedir. Filmin başlığı “görev” olarak tercüme edilmiş ve baba ile oğul arasındaki gerginliğin büyük kısmı bu kelime üzerinden yaşanıyor. Yaşlı insanlar için toplumun ritüelleri, uyum sağlamanın yoludur ve aynı zamanda gelenekleri kaybetmemek için yerine getirilmesi gereken bir görevdir. Oğul ise tüm bu süreci anlamsız buluyor ve babasının pragmatist tutumu onu hayal kırıklığına uğratıyor.

Yönetmen Jacir’in filmini bir taraftan İşgal Altındaki Bölgeler yerine Nasıralı Hristiyan topluluğu arasında kurma kararı, İsrail’deki Filistinlilerin az temsil edilen bir bölümünün görünür hale getirilmesi anlamına geliyor. Wajib, babalar ve oğullarının, Doğu ile Batı’nın, eski ve yeninin çatışma hikayesi. Film çağdaş İsrail’de yaşayan bir Arap ailesi içindeki gerilimleri akıllıca ortaya koyuyor ve tabii ki Ortadoğu’nun kaderi olan siyaset, filmin kendine özgü yolculuğunda arka planda sürekli kendisini hissettiriyor.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi