Indiewire’ın, geçtiğimiz yıla damga vuran Nightcrawler’ın yönetmeni ve senaristi Dan Gilroy ile gerçekleştirdiği söyleşiyi sizler için Türkçe’ye çevirdik.

Dan Gilroy, ilk yönetmenlik tecrübesi olan Nightcrawler ile geçtiğimiz yıla damgasını vurmuş ve Akademi Ödülleri’ne de aday olmuştu. Dan Gilroy’un Indiewire ile yaptığı bu söyleşide; yazar ve yönetmen kardeşi Tony Gilroy‘un eleştirileri, beraber tasarladıkları televizyon programı ve Dan Gilroy’un gelecek projelerinden konuşuldu.

K72A3025.CR2

Kardeşiniz artık orta uzunlukta filmlerin yapılmadığını ve hikâyelerin televizyonlara taşındığını söyledi. Ama “Nightcrawler” da çok daha az bir bütçe ile orta uzunlukta çekilmiş bir film değil mi?

Farklı ekonomik modellerin olduğunu bilebilecek yaşta olduğumuzu söyleyebilirim. Bu modeller düşük bütçeli filmler, orta bütçeli filmler ve büyük bütçeli filmler olarak çeşitlenir. Orta bütçeli filmler 70’lerde, 80’lerde ve en çok da 90’larda yapıldı.  Düşük bütçeli ve büyük bütçeli filmler çok azdı. Orta bütçeli filmler büyük ölçüde azaltıldı. Ben de Tony gibi düşünüyorum. Bu piyasa eskisi gibi değil. Ama çoğu zaman “programcılar” olarak bahsedilen orta bütçe piyasası – yeni bir şey yapmalarına gerek yoktu, onlar belli bir türe ait filmlerdi. Bu piyasanın bitmesiyle sermayenin çoğu yüksek bütçeli filmlere gitti. Tüketici ise bu orta bütçe piyasasını özümsedi ama farkı şu ki bu filmler şu anda Akademi Ödülleri sezonuna göre ayarlanıyor. Bu yüzden bence değişen şey, orta bütçeli filmler eskisi gibi kalmadı ama artık daha düşük, daha bağımsız bir tarafta çok sağlıklı bir piyasa var. Çünkü stüdyolar ödül alma gibi amaçlar doğrultusunda film yapma isteğini geride bırakmış görünüyor.

 Nightcrawler’a gelen tepkilerden mutlu oldunuz mu?

Ah evet! Çok mutlu oldum. Dağıtımcımız Open Road‘dan oldukça memnundum, beni yüreklendirdiler. Oradaki herkes filmimizin beklendiği gibi sonbaharda gösterime girmesi için çok sıkı, durmaksızın ve yaratıcı bir şekilde çalıştı, bize büyük motivasyon sağladı ve cidden işe yaradı. Open Road gibi bir şirket ile çalışmak gerçekten onur vericiydi.

Bir ara Tony ile harika bir televizyon projesi üzerine çalışıyordun. Hâlâ devam ediyor mu?

Bir süre askıya aldık çünkü bazı önemli işlerimize odaklanmak istedik. Ama ona geri dönmeyi düşünüyorum ve sana katılıyorum –bence de epey harika olacak. Fikir çok hoşuma gitti. Onunla bayağı bir meşgulüz; oldukça geliştirdik. Yalnızca zamanlamadan dolayı yürümeyen bir şeydi. Ancak tekrar değerlendireceğimizi rahatlıkla söyleyebilirim.

Yani tamamen bitmiş değil?

Hayır değil.

Dan Gilroy- Filmloverss

Bir sonraki projen nedir? Tony ile bir şeyler yapıyor musunuz? Kısa süre önce Nightcrawler’dan önce yazdığın “Freed”den bahsetmiştin.

Kendim yönetmek istediğim Freed adında bir senaryo yazdım. Hikâyesi 12 Years a Slave’e çok benziyor. 1850’lerde Kölelik Yasasına ve Kanada’dan gelen Kuzeyli siyahilerin köleleştirilmesi konularına oldukça ilgiliydim. Bu yüzden 12 Years a Slave’den birkaç yıl evvel Freed adında bir senaryo yazdım. Bir takım sorunlar ve finansal sıkıntılarım oldu, işe başlayamadım. Sonra 12 Years a Slave çıktı ve Steve McQueen o kadar muazzam bir iş çıkardı ki Freed’i kaldırıp bir kenara attım. Belki gelecekte bir gün “12 Years a Slave” ile kıyaslanmadığında senaryoya geri dönebilirim. Ama Tony ve ben çoğunlukla yalnız çalıştık. Bahsettiğimiz televizyon olayı son zamanlarda beraber en çok yaptığımız şeylerden birisi. Bir de Bourne Legacy’yi birlikte yazdık. O kendi projelerinde çalışıyor, ben de kendi projelerimde çalışıyorum. Ama neredeyse her gün beyin fırtınası yapıyoruz.

Tony’nin Nightcrawler’da yapımcı haricindeki rolü neydi?

Senaryoyu gören ilk kişiydi. Bu onun için çok önemli bir şeydi. Elini kaldırdı ve “Bunu ben yapacağım” dedi. Çok büyük bir zaman taahhüdüydü ve yapabileceği başka bir sürü işi vardı. Yapacağını söylemesi ve hemen ardından Robert Elswit, James Newton Howard ve diğer kişileri dâhil etmesi sayesinde inanılmazdı. Ben de işleri başlatmaya ön ayak olduğu ve desteğini esirgemediği her zaman ona minnettar olacağım. Çekimler sürerken de gün boyunca istediğim zaman arayabiliyordum ve aradım da. İlk kez yönetmenlik yapan biri olarak Tony gibi üç film çekmiş biriyle konuşuyordum ve sorular soruyordum. O da bıkmadan usanmadan tavsiyeler veriyordu.

Başka bir Los Angeles suç filmi yapmaktan bahsettiniz. Sırada bu mu var?

Çevresinde daha çok suç olacak. Çok güçlü bir başkarakteri var. Los Angeles’ta film çekmeyi çok seviyorum. Burada başka bir film çekmeyi istiyorum. Sinemada oranın çok az gösterildiğini ve çok az temsil edildiğini düşünüyorum. Çünkü dünyanın birçok başka yerinde vergi indirimlerinden yararlanan insanlar var. Bu yüzden artık kimse burada film çekmiyor. Bence bir yerde film çekmeyi bıraktığınızda daha sonra insanlar bu yer için hikâye üretmeyi de bırakıyorlar. Şunun gibi “Los Angeles’ta çekemeyecek ve kendimi Shreveport’ta çekim yaparken bulacaksam neden Los Angeles’ta geçen bir film yazayım ki?” Filmi az kalsın Shreveport’ta çekecektik. İki yıl önce Kaliforniya vergi indirimlerinden faydalanamasaydık orada çekecektik gerçekten. İnsanlar mekânları keşfetmeye başlamışlardı. Bense kalbimin derinliklerinde bir yerde orada çekim yapmak zorunda kalmayacağımızı biliyordum. Ama olabilirliğini göz önünde bulundurduk. Son zamanlarda Kaliforniya yasalarının burada daha fazla film çekmeye ve daha da önemlisi insanların yaşadıkları, film ticaretinin doğduğu eyalette çok daha fazla olağanüstü yetenekli esnaf ve zanaatkârların çalışmasına müsaade edecek vergi indirimlerini genişletmesi beni çok mutlu etti. Kaliforniya’nın sektörü desteklememesi ve israf edilip dışarıya gönderilmesine müsaade etmesi çok üzücü.

Ama bu film yine de gündemde mi?

Evet, şu an senaryoyu yazıyorum. Ama Los Angeles’ta başka bir film yapmayı çok isterim.

XXX NIGHTCRAWLER MOV JY 3607 .JPG A ENT

Çok önemli bir soru: Bill Paxton geri dönecek mi?

Bill ile tekrar çalışmayı çok isterim. Bu mümkün. Bill’in çalışmalarına bayılıyorum. Harika bir aktör, harika bir enerji, büyük bir yönetmen, büyük bir yapımcı ve hepsinin ötesinde çok yetenekli bir adam.

Bourne Legacy’de Jeremy Renner ile çalıştınız ve kısa süre önce Matt Damon’ın Paul Greengrass’la beraber seriye geri döneceği açıklandı. Siz bu karakterle ilgili bir şeyler planlamış mıydınız?

Hayır. Açıkçası Tony ilk üç filmde çalıştığı için seriyle ilgili çok daha bilgi sahibi. Beni de işin içineo aldı. Legacy’de -Tony ile çalışırken anladığıma göre- Legacy önceden var olan unsurlar  artık yoktu ama Universal yine de bir film yapmak istiyordu. Film üzerinde çalışan Tony; Treadstone, Black Briar gibi şeylerin keşfetmeye değer olduklarını biliyordu. Tony’nin düşüncesi her zaman seriyi hayatta tutmak oldu. Bu şekilde eğer Matt ve diğerleri geri gelecek olurlarsa, hiçbir sıkıntı olmayacaktı. Tony Matt ve karakterine karşı çok koruyucuydu. “Hadi Bond gibi bir şeyler yapalım, sadece aktörü değiştirelim ve ona Jason Bourne diyelim” diye bir düşünce vardı bir aralar. Tony son derece sert ve koruyucu bir tavırla dedi ki “Matt hem hâlâ yaşayan hem de oldukça değerli bu karakteri yarattı. Onu korumak istiyoruz ve onun serinin içinde tutup hâlâ kendi dünyası, kendi geçerliliği olan aynı düzeyde bir şeyler yapabiliyor muyuz görelim.” Bu da şu anda yaşananlara imkân tanıdı. –Matt geri dönebilir ve onların devam etmesini engelleyen hiçbir şey yapmadık. Bence bu konuda Tony akıllı ve saygın bir yol izledi.

 

Hazırlayan: Melike Ölker

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi