Array ( [0] => 9 [1] => 38 [2] => 7467 [3] => 10 [4] => 832 [5] => 11 [6] => 1237 [7] => 1875 [8] => 1125 [9] => 15422 [10] => 12794 [11] => 13 [12] => 708 [13] => 7468 [14] => 14 [15] => 208 [16] => 15421 [17] => 1859 [18] => 15423 ) test Array ( [0] => 7468 [1] => 2692 [2] => 9698 ) test Array ( [0] => Array ( [name] => Politik [link] => http://www.filmloverss.com/kategori/turler/politik/ ) )
Mermer Adam
Czlowiek z Marmuru
1977 - Andrzej Wajda
165
Polonya
Senaryo Aleksander Scibor-Rylski
Oyuncular Krystyna Janda, Jerzy Radziwilowicz, Tadeusz Lomnicki

Czlowiek z Marmuru

Özellikle de savaş sonrası çektiği siyasi filmlerle Polonya ve Avrupa sinemasında oldukça önemli yönetmenlerden biri olarak kabul edilen Andrzjej Wajda; 1977 yılında çektiği Czlowiek z Marmuru  ( Mermer Adam ) ile Sosyalizmi olabildiğince sinemasal ve sert bir dilde eleştirmiştir. İşçi kesiminden seçmiş olduğu sıradan bir karakter aracılığıyla, var olan sistem ile öğrenilmiş çaresizliklere yalın bir bakış açısı getiren film, bu üslubu sayesinde de sanat ile siyaset arasında oluşan tedirgin edici ilişkiyi gözler önüne sermektedir.1950’ler ile 70’lerin sonları arasındaki Polonya’da sosyalist bir düzeni inşa etmeye çalışan yaşamların var oluş çabasını anlatan Czlowiek z Marmuru; hikayesini iki zamanlı bir olay örgüsüyle bütünleştirerek, olabildiğince sert sayılan temaları yumuşatıp anlatmayı tercih ediyor. Yönetmenin bu tercihi istikametinde de anlatıcının sürekli el değiştirdiği gerçekçi bir filme tanık olmaktayız.

Hikayelerini genellikle siyasi ve toplumsal içerikli temalar üzerinden ilerleyen gerçek hayat betimlemeleriyle yansıtmayı tercih eden yönetmen;  edebiyat ile sanat kaygılarına olan bağlılığı neticesinde de ortaya oldukça mühim filmler çıkartmayı başarmıştır. Sosyalizme gönül vermiş ve daha sonralarda da halk kahramanı olarak lanse edilen bir duvar ustası Birkut’un rejime karşı duyduğu güvenin aniden sarsılması sonucunda yaşadığı hayal kırıklıklarına odaklanan film, ilerletmekte olduğu her sahnesinde medyatik temalarla sempatikleştirilmeye çalışılan kapitalizmin uzun metraj ve ürkütücü bir kanıtı oluyor.

Yeni şeylerin her zaman risk taşımakta olduğuna inanan düşüncelere karşı adeta savaş açarmışçasına çekilmeye çalışılan bir filmin hikayesini anlatan Czlowiek z Marmuru; iki bölüme ayrılarak yürüttüğü hikayesini yükseliş ile düşüş aşamalarına dengeli bir şekilde pay ederek, sosyalist dayatmaları basit bir anlatımla eleştirmektedir. Zira hırslı bir sinema öğrencisi olan Agniezska’nın bitirme tezi olarak çekmeye çalıştığı film için izlediği görüntülerde basit bir işçi olan Birkut’un medya desteğiyle nasıl bir anda halk kahramanına dönüştüğüne kademe kademe şahit oluruz.

İdeolojik nedenlerle inşa edilmekte olan bir inşaatın yapım aşamasını yüceltmek ve daha fazla çalışmaya teşvik etmek amacıyla düzenlenen bir rekor denemesinin kurbanı olan Mateusz Birkut; bir vardiya saati içerisinde örmüş olduğu 30 bin tuğla başarısı akabinde de bir anda işçi sınıfının kahramanı ilan edilir. Elde edilen bu şöhret istikametinde sürdürmüş olduğu hayatında çeşitli saldırılara maruz kalsa da halkın sözcüsü olmaya devam eden Birkut, sürdürmeye çalıştığı bu çetrefilli varoluş mücadelesinde kumpaslar içeren büyük bir kayboluşla baş başa kalır…

Yeni ve herkesin eşit bir şekilde yaşayabileceği mütevazi olan hayat vaatleriyle kandırılarak oluşturulan acımasız sistem içerisinde sıkışmak zorunda kalan insanoğluna yarı belgesel kesitlerle vurguda bulunan film, dayatılmakta olan sistemin zorunlu kıldığı şartlarını da genç bir sinema öğrencinin yaşadığı zorluklarla aktarıyor. Keza Agniezska’nın çekmiş olduğu film, televizyoncu ve yapımcılar tarafından oldukça ilginç bulunmasına rağmen belli başlı korkular neticesinde red cevabı alarak ortada bırakılıyor.

Bir belgesel araştırması olarak başlayan ve genç bir öğrencinin ekibiyle birlikte filmine konu etmek istediği kişiyi araştırmak için çıktığı yolculukta çeşitli geri dönüşlerle sıcak kalmayı başaran film, çarpık kentleşmeye mahkum bırakılarak rant sağlanmaya çalışılan şehir hayatlarına, biraz gerçekçi birazda sinematik bir dille vurguda bulunuyor.

Sosyalist olmak ile olamamak arasındaki arafta kalmışlıkları anlattığı filminde yönetmen; hızlı ilerlettiği kurgusuna sembolik görüntüler ilave ederek, ikinci dünya savaşı sonrasında şekil almaya çalışan ülkesinin tarihine ufak ve hiciv dolu bir pencere aralamış oluyor.

Yönetmenin hemen hemen birçok sahnesinde kendi hayatına dair kesitlere yer verdiği filmde, savaş, yaşam, ölüm ve en önemlisi de siyaset ile eş zamanlı bir tempoda ilerlemekte olan tarihsel temalarla sürekli karşılaşırız. Kaldı ki ikinci dünya savaşı sırasında Polonya direnişçileriyle birlikte savaşan, savaş sonrasında da politik kimliğinden dolayı sürgün edilerek ülkesini bir dönem terk etmek zorunda kalan Wajda;  var olan yaşanmışlıklarını entegre ederek çekmiş olduğu bu filminde de, menfaatler doğrultusunda bir oyun hamuru misali şekillendirilmeye çalışılan küçük insanların yaşantısını harikulade bir anlatımla aktarmıştır.

Büyük umutlarla çıkılmış olunan yollarda yaşanılan hayal kırıklıklarını tarihsel kesitlerle anlatan Czlowiek z Marmuru;  uyumak için koyundan ziyade tuğla saymaya çalışan insanların hayalleri üzerinden rant sağlamaya çalışan koltukların kirli dünyalarına eleştirel bir yaklaşımda bulunuyor.

Sahip olduğu kariyere sayısız ödüller sığdırmayı başararak harika bir filmografi oluşturan usta yönetmen Andrzjej Wajda; insanın varoluşlarına aşk, emek ve umut gibi ufak motifler ekleyerek, yapmak zorunda kalınan seçimleri öznel bir anlatımla ifade ederek yaşam ile siyaset olgularını neredeyse 3 saate sığdırmış olduğu en mühim filmi Czlowiek z Marmuru; Polonya’nın yakın tarihine ilgi duyanlar ve sinema adına duru anlatımlar eşliğinde başarılı bir başyapıt izlemek isteyenler için ideal bir tercih olarak gösterilebilir.

 



MAİLİNİZ VAR
Sinema dünyasından son haberlere herkesten önce
ulaşmak için mail listemize üye olabilirsiniz.
Üye Ol