Çin kültürünün tarihsel ve görsel belleğine önem veren bir filmografi inşa eden usta yönetmen Zhang Yimou, Hollywood’un yapımcılığında ve Matt Damon’ın başrolünde olmasına rağmen bugüne kadar en yüksek bütçeli filmini yine Çin’de çekmeye devam ediyor. Çinli oyuncular arasında Hollywood’tan bir ismin başrol olması Yimou için bir ilk değil, zira 2011’de The Flowers of War filminde de başrolü Christian Bale canlandırmıştı. Bale, Uzak Doğu menşeili oyuncuların arasındaki tek yabancı isim iken, burada Matt Damon’un yanında Pedro Pascal ve Willem Dafoe da yer alıyor. The Great Wall’un 135 milyon dolar bütçeli, tipik Hollywood gişe filmi görüntüsünün altındaki teselli noktamız elbette yönetmeninin Zhang Yimou olması fakat izleyicinin “Çin Seddi” hikayesi beklentisiyle konunun Çin mitolojisine dayanan absürtlüğü arasındaki uçurum pek de Yimou’nun lehine işlemiyor.

Film, açılışında şu yazıyla başlıyor: “Çin Seddi’nin bilinen tarihi gerçeklerine karşı bir de efsaneleri vardır. Bu film o efsanelerden birini anlatıyor”. Öncelikle “Çin Seddi, ülkenin sınırlarını Moğol ve Türk boylarının saldırısına karşı savunmak için yapıldı” diye düşünüyorsanız bu tarihsel Vikipedi bilgisini unutmanız gerekecek.  Bunu bilerek ve özümseyerek filme başlamak her açıdan yararınıza olacaktır. Aksi takdirde Çin Seddi’nin yapılış nedeninin 60 yılda bir ortaya çıkıp insanları yiyerek kraliçelerini besleyen Godzilla görünümlü “Taotie”ler olduğunu öğrenmek pek hoşunuza gitmeyebilir. Taotie, antik Çin mitolojisinde açgözlülüğün sembolü ve felaketi olarak tasvir edilen bir yaratık olsa da filmde bu kadar felsefik gözükmediğini ve tıpkı World War Z zombileri gibi sürüler halinde duvarlara tırmanan aksiyon malzemesi olarak kullanıldığını söylemek mümkün.

The Great Wall, esasında prodüksiyon tasarımı, kostüm tasarımı, görsel efektleri ve aksiyon iddiasıyla fantastik ve epik bir savaş filmi vadediyor. Fakat filmin yönetmenini Zhang Yimou’dan ziyade Takashi Miike gibi hissetmek mümkün hale geliyor. Özellikle canavarlara karşı savaşan ordudaki askerlerin birbirinden rengarenk ve parlak kıyafetleri, saçları, duruşları, hareketleri bariz şekilde “anime” hissiyatı uyandırıyor. Miike, çok fazla anime uyarladığı ve aksiyonu, kanlı sahneleri, absürtlüğü sevdiği için yönetmen koltuğunda adı yazsa kimse yadırgamaz. Fakat bu bir Zhang Yimou filmi!

The Great Wall: Eğlenceli Bir Blockbuster Hedefi ‘Zhang Yimou’ İsmi İçin Yeterli Mi?

Edward Zwick’in hikaye kısmında, Tony Gilroy’un ise senaryosunda parmağı bulunduğu filmin her ne kadar bir uyarlama olmasa da anime severler için orijinal bir konusu olduğunu söylemek zor. 2009’da mangası yayınlanmaya başlayan ve 2013’te anime serisine dönüşen Attack of Titan’ı izleyenlere The Great Wall’un konusu yabancı gelmeyecektir. Attack of Titan’da 100 yıldır devlerin saldırısına uğramayan insanlar onları engellemek için Maria Duvarı, Rose Duvarı ve Sina Duvarı denilen yüksek duvarlar içinde kurulu şehirlerde yaşarken, The Great Wall’da ise 60 yılda bir yaratıkların saldırısına uğrayan askerler onları engellemek için yaptıkları Çin Seddi’nin içerisinde yaşıyorlar.

Hollywood üretiminin yapısıyla Asya kültürünün bir araya getirildiği senaryoda Çinli karakterlerin her biri savaşçı ve erdemli nitelikleriyle tasvir edilmesine rağmen duygusal boyutları ya da özellikli hikayeleri bulunmadığından parlak kostümleri içinde yeteri kadar karton gözüküyorlar. Filmin içinde sadece William Garin (Matt Damon) ve Lin Mei’nin (Tian Jing) klişe bile olsa karakter dönüşümü yaşadıklarını söylemek mümkün. Game of Thrones ve Narcos dizilerinden tanıdığımız Pedro Pascal’ın en azından Matt Damon’la uyumlu mizahı yer yer keyif vermesine rağmen Willem Dafoe adeta yazılmamış karakteriyle “bu filmde ne işim var?” dedirtiyor.

The Great Wall, fedakarlıkları, disiplini, dostluğu, erdemi ve icatları ön plana çıkarmasıyla tam Uzak Doğu savaş filmlerinin yapısına uyan temalar barındırıyor. Filmin Çin ve Hollywood birleşimi teknik ekibe de yayılmış ki, filmin iki görüntü yönetmeni bulunuyor: İngiliz Stuart Dryburgh ve Çinli Xiaoding Zhao. Arri Alexa 65 ile çekilen film, 3D ve IMAX izlendiğinde ihtişamlı görsel yapısı, savaş sahneleri ve Ramin Djawadi’nin epik müzikleriyle aksiyon seyircisine istediğini vermeyi başarıyor. Ama Zhang Yimou’nun seyircisi kendisinden böyle bir film istiyor mu? Orası tartışılır.

Çin kültürünün tarihsel ve görsel belleğine önem veren bir filmografi inşa eden usta yönetmen Zhang Yimou, Hollywood’un yapımcılığında ve Matt Damon’ın başrolünde olmasına rağmen bugüne kadar en yüksek bütçeli filmini yine Çin’de çekmeye devam ediyor. Çinli oyuncular arasında Hollywood’tan bir ismin başrol olması Yimou için bir ilk değil, zira 2011’de The Flowers of War filminde de başrolü Christian Bale canlandırmıştı. Bale, Uzak Doğu menşeili oyuncuların arasındaki tek yabancı isim iken, burada Matt Damon’un yanında Pedro Pascal ve Willem Dafoe da yer alıyor. The Great Wall’un 135 milyon dolar bütçeli, tipik Hollywood gişe filmi görüntüsünün altındaki teselli noktamız elbette yönetmeninin Zhang Yimou olması fakat izleyicinin “Çin Seddi” hikayesi beklentisiyle konunun Çin mitolojisine dayanan absürtlüğü arasındaki uçurum pek de Yimou’nun lehine işlemiyor. Film, açılışında şu yazıyla başlıyor: “Çin Seddi’nin bilinen tarihi gerçeklerine karşı bir de efsaneleri vardır. Bu film o efsanelerden birini anlatıyor”. Öncelikle “Çin Seddi, ülkenin sınırlarını Moğol ve Türk boylarının saldırısına karşı savunmak için yapıldı” diye düşünüyorsanız bu tarihsel Vikipedi bilgisini unutmanız gerekecek.  Bunu bilerek ve özümseyerek filme başlamak her açıdan yararınıza olacaktır. Aksi takdirde Çin Seddi’nin yapılış nedeninin 60 yılda bir ortaya çıkıp insanları yiyerek kraliçelerini besleyen Godzilla görünümlü “Taotie”ler olduğunu öğrenmek pek hoşunuza gitmeyebilir. Taotie, antik Çin mitolojisinde açgözlülüğün sembolü ve felaketi olarak tasvir edilen bir yaratık olsa da filmde bu kadar felsefik gözükmediğini ve tıpkı World War Z zombileri gibi sürüler halinde duvarlara tırmanan aksiyon malzemesi olarak kullanıldığını söylemek mümkün. The Great Wall, esasında prodüksiyon tasarımı, kostüm tasarımı, görsel efektleri ve aksiyon iddiasıyla fantastik ve epik bir savaş filmi vadediyor. Fakat filmin yönetmenini Zhang Yimou’dan ziyade Takashi Miike gibi hissetmek mümkün hale geliyor. Özellikle canavarlara karşı savaşan ordudaki askerlerin birbirinden rengarenk ve parlak kıyafetleri, saçları, duruşları, hareketleri bariz şekilde “anime” hissiyatı uyandırıyor. Miike, çok fazla anime uyarladığı ve aksiyonu, kanlı sahneleri, absürtlüğü sevdiği için yönetmen koltuğunda adı yazsa kimse yadırgamaz. Fakat bu bir Zhang Yimou filmi! The Great Wall: Eğlenceli Bir Blockbuster Hedefi ‘Zhang Yimou’ İsmi İçin Yeterli Mi? Edward Zwick’in hikaye kısmında, Tony Gilroy’un ise senaryosunda parmağı bulunduğu filmin her ne kadar bir uyarlama olmasa da anime severler için orijinal bir konusu olduğunu söylemek zor. 2009’da mangası yayınlanmaya başlayan ve 2013’te anime serisine dönüşen Attack of Titan’ı izleyenlere The Great Wall’un konusu yabancı gelmeyecektir. Attack of Titan’da 100 yıldır devlerin saldırısına uğramayan insanlar onları engellemek için Maria Duvarı, Rose Duvarı ve Sina Duvarı denilen yüksek duvarlar içinde kurulu şehirlerde yaşarken, The Great Wall’da ise 60 yılda bir yaratıkların saldırısına uğrayan askerler onları engellemek için yaptıkları Çin Seddi’nin içerisinde yaşıyorlar. Hollywood üretiminin yapısıyla Asya kültürünün bir araya getirildiği senaryoda Çinli karakterlerin her biri savaşçı ve erdemli nitelikleriyle tasvir edilmesine rağmen duygusal boyutları ya da özellikli hikayeleri bulunmadığından parlak kostümleri içinde yeteri kadar karton gözüküyorlar. Filmin içinde sadece William Garin (Matt Damon) ve Lin Mei’nin (Tian Jing) klişe bile olsa karakter dönüşümü yaşadıklarını söylemek mümkün. Game of Thrones ve Narcos dizilerinden tanıdığımız Pedro Pascal’ın en azından Matt Damon’la uyumlu mizahı yer yer keyif vermesine rağmen Willem Dafoe adeta yazılmamış karakteriyle “bu filmde ne işim var?” dedirtiyor. The Great…

Yazar Puanı

Puan - 62%

62%

62

Çin ve Hollywood karması The Great Wall, bir Zhang Yimou filmi olarak düşünüldüğünde senaryosu absürt ve yetersiz, klasik bir gişe filmi olarak düşünüldüğünde ise görselliği ve aksiyonu tatmin edici, eğlenceli bir seyirlik.

Kullanıcı Puanları: 4.3 ( 2 votes)
62
Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi