Oyuncu kendisini yineleyebilmelidir. –John Malkovich

Giacomo Girolama Casanova, 18. yüzyılda yaşamış Venedik doğumlu bir maceraperest, yazar ve aslında çok yönlü bir insandır. İhtiyaçlarına ya da keyfine göre Avrupa’yı şehir şehir gezer ve gittiği her yerde kumar oynayıp bir yandan da sürekli bir döngü içerisinde kadınları kendine âşık eder.

Casanova Variations – Casanova Çeşitlemeleri’ni özetleyecek olursak; Mozart, Malkovich ve Casanova’nın buluşması diyebiliriz. Sinema, diğer sanat dallarından daima beslenir. Michael Sturminger’in yönetmen koltuğunda oturduğu film de tiyatroyu ve operayı gerçek zamanlı bir kurguyla harmanlayarak bir nevi “gezici oda operası” kıvamında bir stile ev sahipliği yapıyor. Hem Casanova’yı hem de kendisini oynayan efsane aktör John Malkovich, etkileyici performansıyla filmin tam merkezinde yer alıyor. Ömrünün son günlerinde, günlüklerinin sayfalarını karıştıran ve eski günlerini yad eden Casanova’nın yaşamını geri dönüşlerle ve sahte belgesel görüntüleriyle aktaran Avusturyalı yönetmen, Malkovich’in kendisini oynadığı karakterle de “oyunculuk” kavramına atıfta bulunuyor. Film, Casanova’nın Short of My Life adlı otobiyografisinden esinlenerek çekiliyor.

John Malkovich, filmdeki karakterinde 70 yaşında, fazla ilgiden bunalmış ama o ilgiye hâlâ muhtaç bir aktör profili çiziyor. Bu gelgitler onu daima ölüme meyilli bir psikolojiye bürüyor. Filmin bu sekansları Akademi’den En İyi Film ödülünü almış Birdman filmini getiriyor aklımıza. Casanova’ya hayat veren Malkovich’in, Birdman filminde Riggan’ı canlandıran Keaton’a kıyasla tiyatro asıllı bir oyuncu olması elbette büyük bir avantaj doğuruyor. Filmin gerçek zamanlı bir şekilde perdeye taşınması da aralarındaki önemli farklardan biri… Yönetmen Sturminger hızlı kurgusu ve dinamik kamera hareketleriyle sanatın tüm imkanlarını kullanarak tiyatronun samimiyetini ve opera müziğinin büyüleyici etkisini beyazperdede bir araya getirmeye çalışıyor. Mavi – turuncu renk skalası üzerine kurulmuş sinematografisi hoş bir izlenim bırakırken, sürekli titreyen huzursuz kamerası seyirciyi biraz yoruyor. Senaryo gereği iç içe geçen Casanova’nın ve Malkovich’in hikâyeleri bizi bir çeşit reenkarnasyona inandırmaya çalışıyor. Yüzyıllar önce Casanova’nın sürüklendiği bunalımla Malkovich’in hissettikleri arasında çok az fark var ve bu farklar da rolü doğallıkla oynayabilecek tek kişi olan John Malkovich’in baş döndüren performansıyla göz ardı edilebiliyor.

Efsane bir hikâyedir; Casanova’nın sevgililerinden biri, onu bir gün annesiyle tanıştırmak ister. Ve annesi Casanova’yı görünce düşüp bayılır. Neden mi? Sevgilisi olan kadın, aslında Casanova’nın varlığından bihaber olduğu kızıdır! Tarihin en erotik adamlarından biri olan Casanova’nın çapkınlığı işte bu safhaya kadar ulaşmıştır. Bu ensest hikâye de operanın tüm nimetlerinden faydalanarak filme yedirilir. “Ânı yaşamasıyla” bilinen Casanova’ya baktığımızda ya da Casanova onur, şeref ve haysiyet üzerine nutuklar attığında Malkovich’le empati kuruyor olmamızdaki en önemli etkenlerden biri de filmin sanat yönetimi. Filmde Elisa karakteriyle Malkovich’e eşlik eden Veronica Ferres özellikle 50’li yılları anımsatan korseli elbisesiyle hikâyeler arasında bir geçiş noktası oluşturuyor. Ve biz de onunla birlikte romanesk figürlerin sonsuz felsefesi eşliğinde dansa kaldırılıyoruz.

Özetle; film,  Spike Jonze’un 1999’da çektiği Being John Malkovich kadar başarılı işleyemiyor. Bir karakterin ölümsüzleştiği yerde aktörün anatomisinde oluşan ters etkiyi Malkovich’le izlemekse filmin uzun süresine ve yoran kamera hareketlerine tahammülümüzü arttırıyor. 

Oyuncu kendisini yineleyebilmelidir. –John Malkovich Giacomo Girolama Casanova, 18. yüzyılda yaşamış Venedik doğumlu bir maceraperest, yazar ve aslında çok yönlü bir insandır. İhtiyaçlarına ya da keyfine göre Avrupa’yı şehir şehir gezer ve gittiği her yerde kumar oynayıp bir yandan da sürekli bir döngü içerisinde kadınları kendine âşık eder. Casanova Variations - Casanova Çeşitlemeleri’ni özetleyecek olursak; Mozart, Malkovich ve Casanova’nın buluşması diyebiliriz. Sinema, diğer sanat dallarından daima beslenir. Michael Sturminger’in yönetmen koltuğunda oturduğu film de tiyatroyu ve operayı gerçek zamanlı bir kurguyla harmanlayarak bir nevi “gezici oda operası” kıvamında bir stile ev sahipliği yapıyor. Hem Casanova’yı hem de kendisini oynayan efsane aktör John Malkovich, etkileyici performansıyla filmin tam merkezinde yer alıyor. Ömrünün son günlerinde, günlüklerinin sayfalarını karıştıran ve eski günlerini yad eden Casanova’nın yaşamını geri dönüşlerle ve sahte belgesel görüntüleriyle aktaran Avusturyalı yönetmen, Malkovich’in kendisini oynadığı karakterle de “oyunculuk” kavramına atıfta bulunuyor. Film, Casanova’nın Short of My Life adlı otobiyografisinden esinlenerek çekiliyor. John Malkovich, filmdeki karakterinde 70 yaşında, fazla ilgiden bunalmış ama o ilgiye hâlâ muhtaç bir aktör profili çiziyor. Bu gelgitler onu daima ölüme meyilli bir psikolojiye bürüyor. Filmin bu sekansları Akademi’den En İyi Film ödülünü almış Birdman filmini getiriyor aklımıza. Casanova’ya hayat veren Malkovich’in, Birdman filminde Riggan’ı canlandıran Keaton’a kıyasla tiyatro asıllı bir oyuncu olması elbette büyük bir avantaj doğuruyor. Filmin gerçek zamanlı bir şekilde perdeye taşınması da aralarındaki önemli farklardan biri... Yönetmen Sturminger hızlı kurgusu ve dinamik kamera hareketleriyle sanatın tüm imkanlarını kullanarak tiyatronun samimiyetini ve opera müziğinin büyüleyici etkisini beyazperdede bir araya getirmeye çalışıyor. Mavi – turuncu renk skalası üzerine kurulmuş sinematografisi hoş bir izlenim bırakırken, sürekli titreyen huzursuz kamerası seyirciyi biraz yoruyor. Senaryo gereği iç içe geçen Casanova’nın ve Malkovich’in hikâyeleri bizi bir çeşit reenkarnasyona inandırmaya çalışıyor. Yüzyıllar önce Casanova’nın sürüklendiği bunalımla Malkovich’in hissettikleri arasında çok az fark var ve bu farklar da rolü doğallıkla oynayabilecek tek kişi olan John Malkovich’in baş döndüren performansıyla göz ardı edilebiliyor. Efsane bir hikâyedir; Casanova’nın sevgililerinden biri, onu bir gün annesiyle tanıştırmak ister. Ve annesi Casanova’yı görünce düşüp bayılır. Neden mi? Sevgilisi olan kadın, aslında Casanova'nın varlığından bihaber olduğu kızıdır! Tarihin en erotik adamlarından biri olan Casanova’nın çapkınlığı işte bu safhaya kadar ulaşmıştır. Bu ensest hikâye de operanın tüm nimetlerinden faydalanarak filme yedirilir. “Ânı yaşamasıyla” bilinen Casanova’ya baktığımızda ya da Casanova onur, şeref ve haysiyet üzerine nutuklar attığında Malkovich’le empati kuruyor olmamızdaki en önemli etkenlerden biri de filmin sanat yönetimi. Filmde Elisa karakteriyle Malkovich’e eşlik eden Veronica Ferres özellikle 50’li yılları anımsatan korseli elbisesiyle hikâyeler arasında bir geçiş noktası oluşturuyor. Ve biz de onunla birlikte romanesk figürlerin sonsuz felsefesi eşliğinde dansa kaldırılıyoruz. Özetle; film,  Spike Jonze’un 1999’da çektiği Being John Malkovich kadar başarılı işleyemiyor. Bir karakterin ölümsüzleştiği yerde aktörün anatomisinde oluşan ters etkiyi Malkovich’le izlemekse filmin uzun süresine ve yoran kamera hareketlerine tahammülümüzü arttırıyor. 

Yazar Puanı

Puan - 74%

74%

74

Bir karakterin ölümsüzleştiği yerde aktörün anatomisinde oluşan ters etkiyi Malkovich’le izlemek, filmin uzun süresine ve yoran kamera hareketlerine tahammülümüzü arttırıyor.

Kullanıcı Puanları: İlk sen puanla!
74
Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi