Sinema sektörümüzün en iyi bildiği ve en başarılı olduğu tür kuşkusuz dram filmleri. Macera, fantastik, savaş gibi bütçe gerektiren türlerdeki örnekler maalesef kötü denebilecek düzeyde. Üstelik oyunculuklardan yönetmenliğe, seslerden efektlere kadar elle tutulur yanlarının olduğu tek bir nokta yok. Bu şartlarda, bu saydığım türlerdeki filmlere karşı izleyicilerin, özellikle de eleştirmenlerin ön yargıyla yaklaştıkları bir gerçek. Bilgisayar efektleriyle çoğaltıldıkları çok belli olan askerlerle, araba patlatıyoruz diye patlatılan kartonlarla ve kendisinin dünyaca ünlü filmlerdeki ajanlardan daha iyi olduğunu kanıtlamaya çalışan oyuncularla dolu filmleri izlemek neredeyse işkenceye döndüğünden önyargıyla yaklaşmanın gayet normal olduğunu söylemem gerek. Çanakkale: Yolun Sonu filmine de bu önyargıyla gittiğimi belirtmeliyim. Ancak film açılış sahnesinden ilk yarının sonuna kadar beklediğimden daha iyi çıkarak umutlanmamı sağladı. Açılış sahnesindeki efektler yine mükemmel değildi ancak önceki örneklerine göre daha gerçekçiydi. Yanyana dizili tüm gemilerin bacasından çıkan dumanın aynı şekilde yükselmesi, düşman askerlerin karaya çıkma sahnesinde aralıklarla aynı görüntünün tekrar tekrar gösterilmesi başlıca hatalardan olsa da bütçesine oranla kötü diyemeyeceğim şekilde başladı film. İlerleyen dakikalarda kötü figürasyonla (ki filmlerimizin hemen hemen hepsinde en büyük eksiğimiz bu) filme bakışım yine kötüye dönecek gibi olsa da filmin ilk yarısı iyi tamamlandı. İkinci yarıda savaş sahnelerinin arasına zoraki sokulan aşk sahneleri ve uzatılan duygu yüklü konuşmalarla birlikte temposu düşen film son sahnesiyle bu tempoyu arttırmaya çalışsa da yapılan bazı yanlışlarla ve bu yanlışların defalarca yapılmasına rağmen yeniden tekrarlanmasıyla son buldu.

Neydi bu yanlışlar? Öncelikle en temel yanlış, konu milli mücadele olduğunda, düşman askerlerle Türk askerler arasında oluşturulan profil farkı. Türk askeri namuslu, mert, gözü pek, arkadaş canlısı, saygılı gibi daha birçok iyi özelliğe sahipken, düşman askeri eğlence düşkünü, korkak, namussuz, kendi askeri dahil kendisinden başka kimseyi düşünmeyen, sorumsuz gibi daha birçok kötü özelliğe sahip insanlardan oluşuyor. Türk komutanı ölen askerine kardeşim diye sarılırken, düşman kuvvetlerinin komutanı yanıbaşında ölen askerini zerre önemsemeden, hayatta kalmak için kendisini koruyan askerin arkasına saklanacak kadar haysiyetsiz olabiliyor. Özellikle başroldeki usta nişancı Muhsin onbaşı, hiçbir zaafı olmayan, kardeşine kol kanat geren, vatanını canı pahasına koruyan bir asker. Düşmanı olan usta nişancı asker ise kendini beğenmiş, kibirli bir adam. Bu şartlarda izlediğimiz film, iyiyle kötüyü çocuklara anlatmak için yazılan masallardan öteye geçemiyor. Öyle ki film ilerledikçe Muhsin onbaşı olmasa savaş kazanılmazdı noktasına kadar ilerliyor.

Çanakkale

Bir diğer yanlış, duygusal sahnelerin abartılması. Yazının başında, sinemamızın en başarılı olduğu tür olarak dram türünü söyledim ancak dram öğelerini abarttığımızda sonuçları çok kötü olabiliyor. Onbaşı Muhsin ve kardeşinin başına gelenleri, Muhsin’le Behice’nin birbirlerine olan duygularını abartarak, fonda acıklı bir türkü eşliğinde izlediğimiz sahneler ne yazık ki filmi olumsuz etkiliyor.Oyuncu kadrosunun da bu olumsuzlukta payı büyük. Gürkan Uygun, Berrak Tüzünataç ve Umut Kurt üçlüsünden rolünü en çok benimseyen Gürkan Uygun olmuş. Berrak Tüzünataç hemşire Behice rolünde oldukça donuk kalırken yetenekli bir oyuncu olduğunu düşündüğüm Umut Kurt da yetersiz bir performans sergilemiş. Berrak Tüzünataç da Umut Kurt da özellikle duygusal sahnelerde oldukça kötüler. Anzak nişancı Eagle rolündeki Ben Warwick ise başarılı bir oyunculuk sergilemiş. Ukala ve kimseyi önemsemeyen havalarıyla rolünün hakkını verdiğini söylemeliyim.

Ne olursa olsun savaş filmlerini beceremeyen ülkemizde bu tür için olumlu bir gelişme olarak gördüğüm Çanakkale: Yolun Sonu filmi sıkıcı bazı sahnelerine rağmen izlenebilir.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi