“Korkmadım… yalnız kaldım!”

Kentin kaosu, sevgisizliği, gürültüsü, tekinsizliği karşısında doğaya sığınan iki kardeş, Ali ve Zuhal’in sıra dışı hikayesinin anlatıldığı Reha Erdem’in son harikası Koca Dünya, 7 Nisan’da izleyiciyle buluşacak. Başrollerinde Ecem Uzun ile Berke Karaer’in yer aldığı film, medeni dünyadan dışarıya fırlatılıp atılan iki çocuğu ve insanlığın tüm serüvenini burada sil baştan yeniden yaşamasını konu alıyor. Hayal kurdurtan filmleri seven Reha Erdem yine bize masalsı bir evren yaratıyor… Gerçekten, modern hayattan ve şehrin kaosundan kaçıp; sinemanın büyüsüne atılmak, hayal kurmak ve doğayla buluşmak isteyenler, Koca Dünya’yı kaçırmayın!

Bu Hafta Sinemada Koca Dünya İzlemek İçin 10 Sebep

Reha Erdem

reha-erdem-filmloverss

İlk kısa filmini 8 mm kamera ile Galatasaray Lisesi’nde okurken çeken Reha Erdem, Boğaziçi Üniversitesi Tarih Bölümü’nü bırakarak Fransa’ya sinemaya okumaya gitti. Türkiye’ye döner dönmez ise 1988 yılında A Ay’ı çeken Erdem, sırasıyla Kaç Para Kaç (1999), Korkuyorum Anne (2004), Beş Vakit (2006), Hayat Var (2008), Kosmos (2009), Jîn (2013) ve Şarkı Söyleyen Kadınlar (2013) filmlerine imza attı. Erdem son olarak ise Koca Dünya ile karşımıza çıktı. “İnsan hem masum hem de bozuk zaten” diye tanımladığı bireyi ve onun büyüme hikayesini anlatırken elbette kötülük ve iyiliği harmanlamayı tercih eden Reha Erdem, Koca Dünya’da sıra dışı bir hikaye sunar bize. Filmde yer alan ‘rüya sahnesi’ ile hem sinematografik açıdan muazzam bir iş çıkaran Erdem, aslında aynı zamanda da her filminde olduğu gibi bize hayatın ve insanın ne olduğunu sorgulatır.

Dramatik ve Gizemli Olay Örgüsü

koca-dunya-2-filmloverss

Reha Erdem, Koca Dünya’da iki kardeşin kendilerine acı çektiren modern ve acımasız dünyadan kaçarak doğaya, ilke olana sığınmasının hikayesini anlatır. Ailesini kaybeden ve yetimhanede büyüyen iki kardeşin tekinsizliklerle dolu hikayesinin anlatıldığı filmde, Erdem yatay ve dikey karışıklıklardan beslenir. Köklere doğru yaptığı bir yolculuğun sonucu olarak ortaya çıkardığı yeni filmi, şehir dünyasında kendisine yer bulamayan iki genç kardeşin doğanın kucağına atlamasını anlatıyor. Filmde; geçmişte yaşadıkları acıları, şehrin keşmekeşinden kaçarak; doğaya ve birbirlerine sarılan Ali ve Zuhal’i izleriz.

“Buluruz bir yer… Koca Dünya!”

Müzikler!

koca-dunya-7-filmloverss

Gözlerinin karası
Oldu yürek yarası
Bu gönül macerası
Yaktı beni…

Kamerasıyla yemyeşil ormanın huzur verici atmosferini ve derin nefes almamızı sağlayan huzur verici doğasını özenle işleyen Florent Herry’nin görüntülerinin yarattığı muazzam atmosferin üzerine binen müzik ve ses tasarımı ise doğa, hayvan ve insan bütünselliğini pekiştirir.  Kuş, kurbağa, su, yağmur, gök gürültüsü seslerine, Reha Erdem’in vazgeçemediği ‘arabesk’ eklenir. Zuhal’in ‘şarkı biliyor musun?’ diye sorduğu Ali’den bir Ferdi Tayfur şarkısı dinleriz… Doğanın işlenmemiş sesine, arabeskin saf isyanı karışır.

Görüntü Yönetimi – Florent Herry

koca-dunya-8-filmloverss

Reha Erdem, filmlerinde plastik bir evren yaratır. Sinematografisinde karşımıza çıkan renk kullanımı, yaratılan atmosfer ve natüralizmden uzak tavırda tabii ki Erdem’in A Ay dışında her filminde birlikte çalıştığı görüntü yönetmeni Florent Herry’nin de büyük bir payı var. Renklerin ve seslerin muazzam uyumuyla adeta bize bir masal anlatan Erdem ile Herry, bizi sinemanın o büyülü atmosferine bırakır.

Kadın ve Erkek Rollerinin Temsili

koca-dunya-11-filmloverss

 

“Eğer çukura babamsın sen diyorsan, eğer kurda anamsın, kardeşimsin diyorsan… Anladın mı? Öyleyse benim ümidim nerede?”

Reha Erdem, bir röportajında kendisine yakın hissettiği yönetmenlerden bahsederken şöyle bir cümle kurar; “Biz biraz ‘Babasız’ büyüdük ya hani, onun için böyle!” Ali ve Zuhal’in farklı sahnelerde ‘Baba’ diye seslenmesi, bu babasızlık mı yoksa ataerkil düzenin verdiği baba eşittir güven tanımı mı bilmiyoruz ama Koca Dünya bize cinsel kimlikleri, kadın ve erkek rollerini tartışma fırsatı sunuyor. Şehrin kalıplarından, tabularından kaçarak doğanın içine kendilerini bırakan Ali ve Zuhal, ya da ormanda kendilerine taktıkları isimler Mi-Mi ile Kum-Kum olarak hiç bir kurala mecbur kalmadan sadece yaşıyorlar. Modern hayatta kadına ve erkeğe biçilen roller, doğal hayatta anlamını yitiriyor…

Ecem Uzunkoca-dunya-4-filmloverss

1992’de İstanbul’da dünyaya gelen ve Aliye, Geniş Zamanlar, Gönül Salıncağı, Pulsar, Ah Kalbim, Küçük Sırlar, Aşk Yalanı Sever gibi televizyon dizilerinde karşımıza çıkan Ecem Uzun; sadece televizyonda değil tiyatro sahnesinde de adından söz ettirmeye çok genç yaşta başladı. Uzun, Tiyatro Pürtelaş’ın 2013-2014 sezonunda sahnelediği “SAVAŞ” oyunundaki rolüyle Yapı Kredi Afife Jale Tiyatro Ödülleri’nde Yılın En Başarılı Genç Kuşak Sanatçısı Ödülü’nü, Sadri Alışık Tiyatro Ödülleri’nde Umut Veren Oyuncu Ödülü’nü ve Yeni Tiyatro Dergisi Tiyatro Ödülleri’nde Umut Veren Genç Kadın Oyuncu Ödülü’nü kazandı. İlk sinema filmi olan Ustaoğlu imzalı Tereddüt’ün ardından Reha Erdem’in son filmi Koca Dünya’da da izleyici karşısına çıkan Ecem Uzun; performansıyla izleyenleri kendisine adeta hayran bırakıyor!

Doğa ve Arabesk Alt Kültürü!

koca-dunya-3-filmloverss

İsyanın ve umudun müziği ‘arabesk’ Reha Erdem sinemasında oldukça önemli bir noktada durur. Bu ne yaşadığımız sınırlarla tanımlayabildiğimiz, ne de ırksal, dinsel veya cinsel sınırlarla bütünleşen bir durumdur. Arabesk, insanın yok olmaya yüz tutmuş dünyada sarıldığı; kimi zaman hüzünlendiği kimi zaman ise umut dolduğu gizli sığınaktır. Erdem, filmlerinde bizi bu gizli sığınaklara götürür, bu derinlere yaptığımız yolculukta artık şunu da biliriz ki insan ne doğadan ne de hayvandan üstün bir varlıktır. Arabeski sadece bir müzik olarak değil, kabul gördüğü gibi bir kültür olarak da bizlere resmeden Erdem, doğanın sınırsız gücüyle de hikayesinin alt metnini kuvvetlendirir. Erdem, filmlerinde zaman ve mekanı, tıpkı karakterleri gibi ve onlardan bağımsız, yaşayan ve nefes alan bir organizma olarak konumlandırırken doğa-hayvan-insan arasındaki bütünlüğü gözler önüne serer. 

Aldığı Ödüller

koca-dunya-5-filmloverss

“Reha Erdem günümüzün en farklı yönetmenlerinden: kimsenin filmi onunkilere benzemiyor; ya da kimsenin filmi onun dünyasında yaşayan insanları barındırmıyor.” – Jay Weissberg (Variety)

Reha Erdem’in son harikası Koca Dünya, sadece ülkemizde değil, uluslararası alanda da adından söz ettirmeyi başardı. Venedik Uluslararası Film Festivali’nden Orizzonti Jüri Özel Ödülü ile Bağımsız Sinema Yazarları En İyi Yönetmen Ödülü’nü kazanan film; büyük bir beğeniyle karşılandığı Adana Altın Koza Film Festivali’nde ise En İyi Film, En İyi Yönetmen, En İyi Görüntü Yönetmeni ve Türkan Şoray Umut Veren Genç Kadın Oyuncu ödüllerini topladı.

Sıra Dışı Büyüme Hikayesikoca-dunya-6-filmloverss

Büyüme ve ergenliğe geçişte yaşanan sorunlar herkesin yaşadığı bir dönemi kapsadığı için, ‘büyüme hikayeleri’ çoğu zaman gerçekçi boyutuyla beyazperdeyle buluşur. Koca Dünya’da bize sıra dışı bir büyüme hikayesi sunar; yalnızlık, aşksızlık, bir otorite figürü olarak baba, eril ve iktidarda olana karşı bir öfke, ödipal kompleksler, paranın getirdiği kötülük, savaş, inançsızlık, zaman ve mekansızlık… Erdem’in filmografisine baktığımızda, bu çatışmalar fazlasıyla karşımıza çıkar. Eril iktidara karşı direnişe hikayelerinde her zaman yer vermeyi tercih eden Erdem, zaman kavramını bilenenin dışına çıkarır ve bize alışılmadık bir kurguyla buluşturur.

Etkileyici Bir Fragman!koca-dunya-1-filmloverss

Anne babalarının sorumluluğunu üstlenemediği, belki de istemediği iki çocuk koca dünyada nasıl hayatta kalır? Büyümek kurtuluş mudur yoksa hayatın daha da zalim yüzleriyle karşılaşmalara mı gebedir? Yetimhane duvarları gözlerden sakladıkları çocuklar için bir hapishanenin aşılmaz duvarları mıdır yoksa onları dışarıdaki karanlık, kocaman dünyadan korumakta mıdır?

Ali ile Zuhal yetimhanede büyümüş iki gençtir. Kardeş oldukları söylenir. Öyle değilse bile geçen zaman ve sahipsizlikleri onları kardeş gibi yakınlaştırmıştır. Film Ali ile Zuhal’in yetimhane dışındaki koca dünyanın kucağına savunmasız fırlatılıp atıldıkları sırada başlar. Ali ve Zuhal, yetimhaneden çıkıp bu koca dünyaya attıkları ilk adımda suçla tanışırlar. Onlar için artık insanlar arasında yaşamak olanaksız hale gelmiştir; sığındıkları orman, onlar için bir tür ıssız adaya dönüşür. Medeni dünyadan dışarıya fırlatılıp atılan iki çocuk, insanlığın tüm serüvenini burada sil baştan yaşayacaktır.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi