Pelin Esmer’in şiir gibi incelikli ve hisli son filmi İşe Yarar Bir Şey 27 Ekim’de vizyona giriyor. Esmer’in senaryosunu Barış Bıçakçı ile yazdığı filmin başrollerinde Başak Köklükaya, Öykü Karayel ve Yiğit Özşener yer alıyor. İzleyenleri büyüleyen bir sinematografiyle birbirinden çok farklı karakterlerin yollarının kesiştiği bir yolculuğu derinlikli bir varoluş sorgusuna çeviren İşe Yarar Bir Şey‘i beyazperdede izleme deneyimini kesinlikle kaçırmayın!

Bu Hafta Sinemada İşe Yarar Bir Şey İzlemek İçin 10 Sebep!

Pelin Esmer

pelin-esmer-ise-yarar-bir-sey-filmloverss

Oyun, 11’e 10 Kala ve Gözetleme Kulesi filmlerinin ödüllü yönetmeni Pelin Esmer’in 5 yıl aradan sonra çektiği yeni filmi İşe Yarar Bir Şey, yönetmenin olgunlaşmış sinemasının mükemmel bir örneği olarak karşımıza çıkıyor. Pelin Esmer ilk kez filminin senaryosunu bir başka isimle yani Barış Bıçakçı ile birlikte yazsa da film yönetmenin tavrından hiçbir şey kaybetmiyor. Aksine bu karşılıklı beslenmenin oldukça şiirsel ve doygun bir esere dönüştüğünü söylemek mümkün.

Başak Köklükaya – Öykü Karayel

oyku-karayel-ise-yarar-bir-sey-filmloverss

Başak Köklükaya’nın sinemaya 9 yıl ara vermesinin ardından kendisiyle bütünleşebilecek, ince ve derinlikli bir karakter aracılığıyla beyazperdeye dönüşünü izlemek gerçekten oldukça kıymetli. Yanı sıra son yılların hızlıca yükselen yetenekli ismi Öykü Karayel, ürkek ve kafası karışık Canan karakterini akıllarda hiçbir soru işareti bırakmayacak bir inandırıcılıkla canlandırıyor. Filmi ileriye taşıyan en önemli etkenlerden biri elbette ikilinin birlikte yakaladığı uyum.

Gökhan Tiryaki İmzalı Muhteşem Sinematografi

ise-yarar-bir-sey-basak-koklukaya-filmloverss

İşe Yarar Bir Şey senaryosu kadar sinematografisiyle de ön plana çıkan bir film. Bu noktada Gökhan Tiryaki etkisinden söz etmek gerekiyor. Film sırtını sık sık Leyla’nın hayatı gözlemlediği anlara ve bu gözleme anının camda bıraktığı yansılamalara dayıyor. Bu görüntüler öylesine büyülü ki, dışarıda akan hayatın üzerine o hayatı düşünen Leyla’nın yansıması filmin temel meselesini cisimleştirmeyi etkili bir biçimde başarıyor. Yanı sıra fazlasıyla klostrofobik olabilecek tren içi sahnelerinin yine başarıyla çekildiğini ve alanın darlığının izleyiciye asla geçmediğinin altını çizmek gerek.

Bitmeyen Bir Yol Hikayesi

ise-yarar-birsey-filmloverss

25 yılın ardından arkadaşlarıyla bir araya geleceği mezuniyet yemeğine katılmak için yola çıkan şair Leyla ve kaldırabileceğinden ağır bir yükün altına girerek Yavuz’un evine doğru ilerleyen hemşire Canan’ın trende kesişen hikayesini konu alan İşe Yarar Bir Şey, biten yolların ardından içimizde bambaşka yolların devam edebileceğinin bir kanıtı niteliğinde. Yaptığımız yolculuk bazen başka bir şehre değil de bambaşka hayatlara doğru çıkılmış bir yolculuktur. Bu deneyimlediğimiz yeni hayatlar ise içimizde dallanıp budaklanarak yepyeni bir yol haritası çizebilir. Bu sebeple İşe Yarar Bir Şey bitmeyen yolculukların hiç bitmeyen bir filmi gibi.

Şiirle İç İçe Şiirsel Bir Anlatım

basak-koklukaya-pelin-esmer-ise-yarar-bir-sey-filmloverss

İşe Yarar Bir Şey, şiirle oldukça iç içe ve şair bir kadın üzerinden ilerleyen bir film. Bu sebeple içinde şiirlerden alıntılar, karakterler tarafından okunan şiirler yer alıyor. Ancak filmi şiirsel yapan yalnızca bu değil. Film öyle bir anlatı yapısına, karakterlere ve görüntülere sahip ki içerisinden şiire dair her şeyi çıkarsanız da şiir gibi bir film olarak kalmaya devam edecektir. Yansımalar, tren camından akıp giden ve orada kalan hayatlar, gölgeler, tüneller tümüyle bir şiirin ayrı dizelerini oluşturur gibi bir araya getiriliyor.

Barış Bıçakçı

baris-bicakci-bizim-buyuk-caresizligimiz-filmloversss

1994 ve 1997’de yayımlanan iki şiir kitabının ardından, 2000’li yılların hemen başında yayımlanan ilk romanı Herkes Herkesle Dostmuş Gibi ile hayatımıza giriş yaptı Barış Bıçakçı. Veciz Sözler, Seyrek Yağmur, Aramızdaki En Kısa Mesafe gibi eserlerinin yanı sıra, çok erken yaşta kaybettiğimiz Seyfi Teoman tarafından beyazperdeye uyarlanan romanı Bizim Büyük Çaresizliğimiz ile sinemaseverlerin de gönlünde taht kuran Bıçakçı, yeni nesil Türk edebiyatının en önemli temsilcilerinden, hiç kuşkusuz. Sade ve akıcı bir anlatım tarzıyla, tadı damakta kalan hikâyeler anlatan Bıçakçı’nın kitaplarının dahi bir çırpıda okunabildiğini göz önüne aldığımızda, senaryonun izleyeni kolayca sarıp sarmalamasına şaşırmamak gerek.

Anlatıyı Güçlendiren Metaforlar

ise-yarar-bir-sey-yigit-ozsener-filmloverss

Bir filmi güçlü kılan unsurlardan bir diğeri de o filmin üzerine düşündüğünüzde birleştirebileceğiniz parçaların bulunuyor olması yani daha sade bir tabirle okumaya açık olması. İşe Yarar Bir Şey, özellikle karga ve çello motifleri üzerinden keşfettiğinizde filmin keyfini artıracak bir yolculuğa çıkarıyor izleyicisini. Özellikle kuş/karga motifi hareket halinde olması sebebiyle de farklı biçim ve anlarda Leyla’yı tren yolculuğundan Yavuz’un evine kadar takip ediyor. Yanı sıra müzik de tekrar eden bir unsur olarak Leyla’nın düşüncelerini Yavuz’un evine taşıyor.

Bambaşka Bir Ölüm Sorgusu

ise-yarar-bir-sey-oyku-karayel-basak-koklukaya-filmloverss

İşe Yarar Bir Şey, “Yavuz ölecek mi yoksa ölmeyecek mi?” sorgusu üzerinden ilerleyen bir film değil, aksine “ne zaman ölebiliriz” sorusunu sordurmayı başarabilen bir film. Boynundan aşağısı tutmayan yatağa ve başkalarına bağlı biçimde hayatına devam eden Yavuz karakterinin artık hayatına son verme arzusunun doğruluğunu yanlışlığını ya da bu ölümün gerçekleşip gerçekleşmediğini sorgulamıyoruz. Hayatı yaşamaya değer kılan ince detayları ve bu detayların ölümü kurtarıcı olarak gören bir insan üzerindeki etkisini deneyimliyoruz. Bu yüzden İşe Yarar Bir Şey, ölüme başka bir açıdan bakmayı başarıyor.

Yemek Sahnesi

basak-koklu-kaya-oyku-karayel-ise-yarar-bir-sey-filmloverss

Filmin sonunda izleyeceğiniz yemek sahnesi, filmin hem teknik açıdan hem de anlatının ulaşmak istediği yere varışı olması bakımından oldukça kıymetli. Öncelikle bir plan sekans olması ve Leyla’nın 25 yılın ardından yeniden görüştüğü arkadaşlarıyla bir araya gelişini arkadaşlarının bakış açısından yansıtması kesintisiz ve etkileyici bir sahne ortaya çıkarıyor. Etkileyici çünkü Leyla karakteri ilk kez gözlemleyen değil gözlemlenen konumuna geliyor ve Leyla’dan ziyade Yavuz için var olan bir sahne izliyoruz. Leyla’nın birbirinden farklı motivasyonları olabilse de buradaki en net motivasyonu yemeği Yavuz’a anlatacak olması olabilir. Bu sebeple izlediğimiz uzun ve kesintisiz sahneyi belki de Yavuz’un gözünden izlemişizdir aslında.

Yayınlanan Sade ve Etkileyici Fragman

Türkiye, Fransa, Hollanda ve Almanya ortak yapımı olan İşe Yarar Bir Şey’in yapımcılığını Pelin Esmer ve Marsel Kalvo üstlendi. Görüntü yönetmenliğini Gökhan Tiryaki‘nin gerçekleştirdiği filmin çekimleri geçtiğimiz sene İzmir’de yapıldı. Başrollerinde sinemaya 9 sene sonra geri dönen ve dönüşü 24. Adana Film Festivali’nde En İyi Kadın Oyuncu ödülüyle taçlandırılan Başak Köklükaya, Öykü Karayel ve Yiğit Özşener’in yer aldığı film, bir gece trende yolları kesişen iki kadının ölmek isteyen bir adama doğru gerilim dolu yolculuklarını anlatıyor.


Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi