Önceki Sayfa1 / 4Sonraki Sayfa

“İntikam muazzam bir enerji ve tutku gerektiren bir duygu. İntikam peşinde koşan kişi, günlük hayatındaki her zevki bir kenara atmak zorunda. İntikam duygusu başka bir tür zevk getiriyor, ama sonunda bu zevk hiçbir işe yaramıyor. İntikam peşinde koşan kişi amacına ulaşıp intikamını alsa bile, bu uğurda kaybettiklerini geri getiremiyor. İşte intikam duygusunda böyle büyük bir paradoks var. İnsanın bütün enerjisini ve tutkusunu sonunda hiçbir yere ulaşmayan bir olaya odaklaması beni çok çekiyor.”

Chan wook Park

Güney Koreli yönetmen Chan wook Park’a ait yukarıdaki sözler özellikle kendi sineması için oldukça değerli. Çünkü Park’ın sineması bizleri intikam olgusunun derinliklerine yöneltiyor. Ve, intikam denilen şeyin ne denli paradoksal bir öze sahip olduğuyla yüzleştiriyor. Özellikle ‘İntikam Üçlemesi’nde (Vengeance Trilogy); yaşadığı topraklardaki düzenin ve kültürün ikiyüzlü tavrını da gün yüzüne çıkaran Park, bir nevi Güney ve Kuzey olarak ikiye ayrılmış Kore’nin eleştirisini de yapıyor. Başta belirtmem gerekir ki; bugün Güney Kore ve Kuzey Kore olarak, birbirinden ayrı iki yönetim şekline sahip olan bu iki devletin sinemasını tek bir çatı altında toplamak ve direkt Kore Sineması demek saçma ve uygunsuz olacağı için, Chan wook Park’ı Güney Kore Sineması içerisinde değerlendirmek çok daha yerinde olacaktır. Bu sebeple, Chan wook Park Sineması’nda sık rastlayabileceğimiz; çocuk kaçırma, organ mafyaları, oldukça ağır koşullarda çalışan işçiler ve siyasi temelli örgütler Güney Kore’nin siyasi, ekonomik ve kültürel problemleri olarak okunmalıdır.

Üniversitede felsefe eğitimi görmüş olan Chan wook Park, Alfred Hitchcock’un Vertigo filmini izledikten sonra sinema yapmaya karar vermiş bir yönetmen. Üniversitedeyken ‘Film Gang’ adı verilen bir sinema kulübü de kuran Park’ın sinema üzerine yazdığı makaleler; onun sadece pratikte değil düşünsel anlamda da sinemaya verdiği değeri göstermektedir. Filmlerinin içerisine de yansıyan bu düşünsel yaklaşımlar, Park’ın filmlerinin felsefik boyutunu da gözler önüne serer. Bu yüzden Park’ın filmlerindeki ‘intikam olgusu’ düşünsel yaklaşımının görsel pratiğini sergiler.

Peki nedir bu ‘İntikam Üçlemesi’? İntikam Üçlemesi ile uluslararası arenada ismini duyuran Park; seriye ilk olarak, 2002 yılında, Sympathy for Mr. Vengeance ile başlar. Serinin ikinci halkası olan ve hemen herkesin kalbinde taht kuran Oldboy ise 2003 yılında vizyona girer. 2005 yılında üçlemenin son halkası olan  Sympathy for Lady Vengeance ile intikam üçlemesini kapatan Chan wook Park; artık rüştünü ispat etmiş bir yönetmendir. Park, Sympathy for Mr. Vengeance’a başladığında aklında bir intikam üçlemesi yapma fikri olmadığını dile getirir. Nitekim birbirinin devamı niteliğinde olmayan üç filmi birbirine bağlayan tek şey intikam fikridir. Aslında Park’ın intikam fikrine, bu güçlü duyguya bunca önem arz etmesi de oldukça belirgindir. Her şey; tüm bu sistem, düzen öylesine adaletsizdir ki –ve hatta ilahi adaletsiz- intikam duygusu sizi hayatta tutacak ve hayata bağlayacak tek çare olur. Kendi adaletinizi sağladığınız, intikamınızı aldığınız zaman ise sizi hayatta tutan tek şeyi de kaybetmiş olursunuz. İşte bu paradokstur. Ve siz, bile isteye bu paradoksa koşmaya hazırsınızdır. Chan wook Park’ın hayranı olduğunu birçok yerde dile getirmiş olan ünlü yönetmen Quentin Tarantino’nun da özellikle Park’ın İntikam Üçlemesi’nden sonra intikam meselesini bu denli kafaya takmış olması boş yere değildir.

Üç filmi birbirine bağlayan ortak özelliklerden bazıları: İç içe geçmiş hikayeler, hikayelerin temelini sağlamlaştıran ve geçmiş ile gelecek arasında köprü kuran geriye dönüşler, şiddet sahnelerinin yoğunluğu, güçlü sinematografik imajlar ve toplumsal adaletsizliği görünür kılan sahnelerdir. Aynı şekilde; özenle kurulduğu aşikar olan sahnelerdeki sanat yönetimi, renk ve ışık kullanımına eşlik eden sinematografik kompozisyonlar; İntikam Üçlemesi’ni film okullarında üzerine analizler yapılabilecek ve yönetmenlik adına büyük dersler alınabilecek bir üçleme haline getirir.

Kimin haklı kimin haksız, kimin suçlu kimin suçsuz olduğu üç film boyunca da kafanızı karıştıracak, size gelgitler yaşatacak ve bir yerden sonra tüm algılarınızı altüst etmeyi başarabilecek bir seri var karşınızda. İntikam Üçlemesi’nin yaratıcısı Chan wook Park’ın amacı size empati kurdurmak ya da karakterlerle özdeşleştirme yaşatmak değil zaten; Park’ın tek derdi, soğuk servis edilen bu intikam şölenine sizi de tanık etmek. O halde; üçlemeyi oluşturan filmlere biraz daha yakından bakalım.

Önceki Sayfa1 / 4Sonraki Sayfa
Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi