İspanya sinemasına adını yazdırmış yönetmen Pedro Almodóvar, sinemasında Hitchcock ve filmlerine dair imgeler kullanıyor sıkça. Hiç dikkat etmiş miydiniz?

1980’lerden beri İspanyol sinemasında önemli bir yer tutan yönetmen Pedro Almodóvar‘ın, usta yönetmen Alfred Hitchcock‘a şüphesiz büyük bir hayranlığı var ve bu hayranlığını da “Alfred Hitchcock bir hediye ve benim için o bir üstat. Onun için sinemayı icat etti gibi bir şey diyebilirim. Onun etkilerinden kaçınmak imkânsız.” diye ifade ediyor.

Almodóvar, Hitchcock‘a olan bu hayranlığını sadece kelimelerle ifade etmekle sınırlı kalmıyor, filmlerine yerleştirdiği göndermelerle usta yönetmeni ve filmlerini anımsıyor ve anımsatıyor. Almodóvar sinemasında Hitchcock yansımaları için, hürmetten ziyade benimseme demek daha doğru olacaktır. Zira Almodóvar, bunları kendi söylemiyle ve tarzıyla filmlerinde kullanıyor. Bunu göz önüne alarak; Pedro Almodóvar‘ın Women on the Verge of a Nervous Breakdown filminin oldukça Hitchcockvari bir film olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz. Bu filmde, Alfred Hitchcock‘un Psycho, The Birds ve Rear Window gibi birçok filmine atıfta bulunur Almodóvar. Öyle ki Hitchcock ve onun filmlerindeki kadın karakterlerine bakış açısının yankıları Almodóvar‘ın filmlerine de yansır. Hitchcock‘un; Psycho‘daki psikozlu anti-kahramanı Norman Bates, Vertigo‘daki nevrotik karakteri Scottie Ferguson, Spellbound‘daki amneziyak karakteri Dr. Edwardes ile Dr. Murchisan gibi tasvirlerle oluşturduğu Men on the Verge’ün (Eşikteki Erkekler) yansımaları Almodóvar‘ın filmlerinde Women on the Verge (Eşikteki Kadınlar) olarak betimlenir.

Bu bilgiler ışığında korku-gerilim ustası Hitchcock‘un ilham olduğu Almodóvar‘ın melo-dramatik bu filmine sahne sahne göz gezdirelim.

nervous-breakdown-almodovar-filmloverss

psycho-hitchcock-filmloverss

Öncelikle Women on the Verge of a Nervous Breakdown, ihtiraslı bir aşk şarkısının (Soy Infeliz-I’m Unhappy) eşliğinde dergi kesiklerine benzeyen resimlerle tipik bir Almodóvar filmi olarak açılır. Ardından guión y direccion Pedro Almodovar (yazan ve yöneten Pedro Almodóvar) yazısıyla sahne sonlanır. Akşam üstü karanlığında, sonradan Pepa’nın apartmanı olduğunu anlayacağımız bir bina modeli ile yeniden açılır sahne. Psycho‘da kullanılan Bernard Herrmann‘ın yaylı enstrümanlarla bestelediği müziğini anımsatan bir müzik eşliğinde çekilen bu sahne ise Psycho‘nun açılış sahnesine atıfta bulunur. Marion Crane ve Sam Loomis’in otel randevusunun gösterildiği bu sahne Phoenix’in kuş bakışı görüntüsünü ekrana getirir.

carlos-lucia-women-on-the-verge-filmloverss norman-bates-pyscho-alfred-hitchcock-filmloverss

Sonrasında karşımıza çıkan Lucía ve oğlu Carlos’un arasındaki hastalıklı ilişki, Psycho‘nun temel taşı Norman Bates’in annesiyle olan ilişkisine oldukça bariz bir şekilde göz kırpar. İkisi arasında çözümlenmemiş, travmatik bir ilişki vardır. Dahası Norman’ın annesi gibi Lucía da oğlunu bir adamın aşkı uğruna görmezden gelir. Lucía’nın bu takıntısı kendisini cinnete sürükler. Bu da Carlos’un büyükanne ve büyükbabası tarafından büyütülmesiyle sonuçlanır. İki film arasındaki bu bağlantı en doğrudan olan örneklerden biridir.

pedro-almodovar-women-on-the-verge-filmloverss Birds-hitchcock-filmloverss

Pepa’nın apartmanının çekimlerinin hemen ardından yersizce şehrin içinde sahnelenen ördekler, tavuklar ve diğer kuşlar ise Birds filmine göndermedir.

pedro-almodovar-women-on-the-verge-ivan-filmloverss the-lady-vanishes-dame-may-whitty-hitchcock-filmloverss

Women on the Verge of a Nervous Breakdown‘ın MacGuffin‘i (Hitchcock filmlerindeki gibi kahramanın başlattığı ve anlatının bahanesi olan nesne, durum) olarak Pepa’nın ve Iván’ın hiç olmayacak gibi görünen buluşması gösterilebilir. Hitchcock‘un The Lady Vanishes filminde Miss Froy’un kaybolması ise bu filmde Almodóvar yorumuyla kayıp adam olarak karşımıza çıkıyor. Zira The Lady Vanishes filminde Miss Froy’un kaybolması ve Iris’in onu arayışı, sadece kadının görülmezliğine odaklanmıyor aynı zamanda belirgin bir kadın bakışını patriarkal bir şekilde kontrol altına almaya da odaklanıyor. Filmlerinin oyuncu kadrosunun büyük çoğunlukla kadınlardan oluşması, “kaybolan kadın” figürünü Almodóvar filmlerinde “kaybolan adam” olarak değiştiriyor. Iván’ı görmüyoruz, sadece kayıt cihazlarına bırakılmış sesini duyuyoruz. Bu da Iván’ı bedeninden ayırıyor ve onu bir nevi kadınlaşmış baş aktör olarak resmediyor.[1]

dial-m-for-murder-hitchcock-filmloverss Women-on-the-Verge-of-a-Nervous-Breakdown-almodovar-filmloverss

Women on the Verge of a Nervous Breakdown‘da Pepa zamanının çoğunu Iván’ı ev telefonundan, kontörlü telefonlardan ya da başka insanların telefonlarından arayarak veya çağrılarına geri dönmesini bekleyerek geçiriyor. Alfred Hitchcock‘un Dial M for Murder filmindeki gibi burada da telefona cevap vermek üstü kapalı bir tehlike arz ediyor. Dial M for Murder‘da bu durum, Grace Kelly’nin ölümüyken, Women on the Verge of a Nervous Breakdown‘da Pepa için ise onun tehlikeli bir adamla ilişkisinin kendisini sürüklediği perişanlık anlamına geliyor. Women on the Verge‘te Dial M for Murder‘daki gibi gerçek bir telefon görüşmesi yaşanmıyor; ancak yine de bu iletişimsizlik, bir suçu araştırmak için polislerin ortaya çıkması gibi bir trajediye sebep oluyor.

women-on-the-verge-of-a-nervous-breakdown-pedro-almodovar-filmloverss birds-alfred-hitchcock-filmloverss

Aynı zamanda Women on the Verge‘te Pepa ankesörlü telefon kulübesinin içindeyken kulübenin üzerine dolu bir bavulun düşmesi ve Pepa’nın paniklemesi, Birds filminde Melanie‘nin telefon kulübesindeyken kuş saldırısına paniklemesine göndermedir.

rear-window-filmloverss nervous-breakdown-pedro-almodovar-filmloverss

Pepa bir akşam çıkıp Iván’ın yaşadığı apartmanın karşısında bir bankta oturur ve tesadüfen tam karşısındaki dairenin penceresinin önünde bir kadının dans ettiğini görür. Bu sahne ise Rear Window‘da Jeff’in dans eden karşı komşusunu gördüğü sahneye atfedilir.

Yararlanılan Kaynak: 

[1]: After Hitchcock: Influence, Imitation, and Intertextuality

Hazırlayan: Melike Ölker

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi