Türkiye’de sinemanın en önemli atağı, nitelik olarak olmasa da nicelik olarak altın çağı olan Yeşilçam dönemi, çok fazla sayıda film üretirken bu filmlerden bazıları dönemin ruhuyla ismini yan yana anılır kılmış, karakterler o rolleriyle hafızalarımıza kazınmıştır. Ah Nerede, tam da bu bağlamda Yeşilçam denince akla gelen ilk filmlerden biri. Yeşilçam’ın en sevilen filmlerinden biri olan, şarkılarıyla da her sahnesini gözlerimizin önüne getirmeyi başaran bu keyifli filmi iyi ve kötü yanlarıyla değerlendireceğim.

Dönemin aktif yönetmenlerinden Orhan Aksoy’un -1975 tarihli 5 filmi bulunuyor- yönettiği ve severek izlediğimiz birçok Yeşilçam filminde adını muhakkak göreceğimiz Sadık Şendil’in senaryosunu yazdığı Ah Nerede; Adile Naşit, Tarık Akan, Gülşem Bubikoğlu, Halit Akçatepe, Hulusi Kentmen gibi birbirinden değerli oyuncuları bir araya getiren her anıyla izlemeye doyamadığımız başarılı bir film. Ancak dönemin diğer filmleri gibi bir yandan sıkıntılı mesajlar da içeriyor. Filmin alt metninde yatan bu mesajlara yazının ilerleyen bölümlerinde değineceğiz. 1972 yılında ilk kez Beyoğlu Güzeli filminde Ferit adlı bir karakteri canlandırdıktan sonra, Sev Kardeşim ve Feryat filmleriyle de kendisiyle özdeşleşen Damat Ferit ismini bulmaya başlayan Tarık Akan’ın artık tam anlamıyla Ferit karakteriyle bütünleşmesi Ah Nerede adlı filmde had safhaya ulaşır. Nitekim Ah Nerede’den sonra gelen 7 filmde daha Ferit ismiyle rol alır. Tarık Akan’ın yakışıklı, çapkın ve işe yaramaz Ferit karakterini oynamaktan vazgeçtiği ve kendi düşünceleriyle örtüşen politik filmlere tam anlamıyla yönelmesinden öncesine denk gelen Ah Nerede, Tarık Akan için bir klişeyi sürdürse de Adile Naşit için de bir başka klişeyi yıkma görevi üstlenir. Adile Naşit ve kuzucukları kalıbıyla özdeşleşen ve Yeşilçam’da yoğun olarak anne rolleri canlandıran Adile Naşit, Ah Nerede’de çok istemesine rağmen henüz evlenememiş ve bulduğu her fırsatta katı abisine karşın flörtöz davranmaktan vazgeçmeyen Huriye karakterini canlandırıyor. Huriye karakteri şüphesiz Adile Naşit’in kariyerinde bambaşka bir noktada konumlanıyor.

Ah Nerede: Ferit’in Taciz Eden “Aşkı”

Ah Nerede filminin konusuna kısaca değinmek gerekirse, üniversite için İstanbul’a gelen Ferit ve iki kardeşi okullarına devam etmek yerine hepsi birbirinden farklı uğraşların peşine düşmüşlerdir. Ferit ilgisini tamamen kadınlara yöneltirken Halit Akçatepe’nin canlandırdığı Murat kumar masalarından kalkamamaktadır. Cengiz Nezir’in hayat verdiği Ömer ise politik bir duruşa sahip eylemlere katılan bir karakterdir. Gülşen Bubikoğlu’nu izlediğimiz Zehra ise bir mağazada çalışmaktadır. Ferit’in Zehra’yı beğenmesinin ve peşini bırakmamasının üzerine gelişen olaylarda Ferit’in birçok sevgilisinin yanı sıra bir de nişanlısının olduğu ortaya çıkar. Zehra ve Ferit’i ayıran bu durum Ferit’in yine asla vazgeçmemesi üzerine değişmeye başlar.

Yıllar önce Ah Nerede’yi izlerken dikkat etmediğim birçok unsur bugün sert bir şekilde gözüme çarpıyor. Bunlardan biri filmin, kumar ve çapkınlıkla politik olmayı aynı paydada toplayıp kötü ilan etmesi. Bursa’dan İstanbul’a gelen babanın oğullarıyla ilgili aynı gurur kırıklığını yaşaması izleyicinin gözünde hayatını çapkınlığa ve kumara adamakla sistemle ilgili söz söyleme hakkını kullanmayı bir tutuyor. Bir diğer yanlış temsil ise Zehra ve Ferit ilişkisinin tümüne sirayet etmiş durumda. Filmin göz alıcı romantizm pakedini bir kenara bıraktıktan sonra aslında görüyoruz ki aşk adı altında Ferit’in sergilediği her bir hareket tam anlamıyla taciz. Filmin rahatlıkla, “kadın hayır dese de ısrar edin.” mesajını doğruladığını söyleyebiliriz. Zehra Ferit’i ne kadar reddederse etsin Ferit yapacaklarından hiçbir şekilde vazgeçmiyor ve Zehra’nın cevaplarını önemsemiyor. Takip ediyor, Zehra’dan habersiz onu öpüyor kısacası taciz içerikli her şeyi yapıyor ve ne yazık ki sonunda Zehra’nın Ferit’e boyun eğdiğini görüyoruz. Bu da erkeğin kadının “hayır”ını geçersiz kılabileceği mesajını tekrar tekrar yeniden üretiyor.

Ah Nerede filminin eleştirebileceğimiz izleyeni manipule edebilecek noktaları bunlar. Zehra her ne kadar sonunda boyun eğdirilse de güçlü bir kadın karakter imajı çiziyor. Ferit’in diğer sevgilileri ve Huriye’nin de dahil olmasıyla birlikte Ferit’e oynadıkları oyun filmin kadın tarafını daha güçlü ve başına gelenlerle baş edebilen bir noktaya taşıyor.

Filmin müziği de her dinlendiğinde filmin sıcaklığını hissettirecek kadar başarılı ve Füsun Önal imzası taşıyor. Ferit ve Zehra’nın gelgitli ilişkisini ve hatta Huriye’nin tüm jest ve mimikleriyle bir bütünlük içinde ilerleyen ve filmin tamamını sırtlanabilen bir şarkı olan Ah Nerede Vah Nerede, zaman içinde güzelliğini kaybetmeyecek gibi görünüyor.

Oyun içinde oyunun döndüğü, yalan üstüne yalan söylendiği bu bol entrikalı filmin izleyiciye verdiği bu saf mutluluk hissini yakalayabilmek her filmin başarabildiği bir durum olmadığı için Ah Nerede sinemamızda önemli ve sevilen bir yerde duruyor. Bunda elbette bir kısmı aramızdan yakın zamanda ayrılmış olan çok sevdiğimiz ve içtenliklerine inandığımız oyuncuların başarısının payı büyük. Ah Nerede’ye televizyonda rastladığım herhangi bir anda kanalı değiştiremediğimi ve nerede yakaladıysam sonuna kadar izlemeye devam ettiğimi belirtmem gerekiyor.

Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi