Geçtiğimiz yıl, özellikle Sundance ve Berlin gibi film festivallerinde adından sıklıkla söz ettiren Avustralya yapımı 52 Salı, bu sene !f İstanbul Uluslararası Bağımsız Filmler Festivali’nin de en etkili filmlerinden biri olacağa benziyor. Çekimleri de filmin adıyla eş değer olarak, bir yıl boyunca her salı yapılmış olan film, seyirci üzerinde de derin etkiler bırakıyor.

Hayatının geri kalanını trans bir erkek olarak sürdürmek isteyen Jane, 16 yaşındaki kızı Billie’ye bu durumu açıklar ve bir yıl sürecek olan bu geçiş sürecinde haftada yalnızca bir günü birlikte geçirebileceklerini anlatır. Bu sebeple her hafta salı günleri birlikte vakit geçirmeye karar veren Jane -sonradan James olacak- ve Billie arasındaki ilişki de bir nevi evrimsel bir sürece girmiştir. 52 salı boyunca yalnızca Jane (James) ile Billie arasındaki ilişkiye değil; Billie’nin babası Tom, biseksüel dayısı Harry ve birlikte cinsel deneyimlerini paylaştığı yakın arkadaşları Jasmine ve Josh ile olan ilişkilerine de şahit oluruz. Özelde Billie üzerinden ilerleyen 52 Salı, tüm bu geçiş sürecinde kendi cinselliğinin dehlizlerine inerek kendini keşfetmeye çalışan genç bir kızın cinsel uyanışına tanıklık etmemizi ister. Ve bu tanık olma halini de fazlasıyla sağlar.

Yönetmen Sophie Hyde’ın özellikle bu cinsel uyanışa tanıklık etme halini, belirli çekim teknikleri ve yolları kullanarak ustaca verdiğini söylemek yanlış olmaz. Hem kurmaca hem de belgesel türünün anlatım tekniklerini kullanarak seyirciyi de filmin içine katan yönetmenin bu tercihi kesinlikle takdire şayan. Kendi geçiş ve kabullenme sürecini bir video kamera yoluyla kayda alan Billie, bazen seyirciyle göz göze gelerek konuşmaya başladığında, hiç olmadığı kadar dürüst bir tutum içine girebiliyor. Seyirci ile film arasında oluşan bu bağ ise yönetmenin seyirciye empati kurdurma isteğinden ziyade; tüm bu adaptasyon, geçiş, kabullenme sürecinden seyircinin de bağımsız olmadığını dile getirme çabası olarak okunabilir. 52 Salı filmi boyunca, her yeni salı gününü ekranda tarihsel olarak da belirtmeyi tercih eden yönetmen bu tarihlerin arka planına o tarihte Dünya’da gerçekleşmiş olan büyük olaylardan kısa görüntüler yerleştirmiştir. Arap Baharı, Suriye ve Libya savaşı dahil bir çok önemli olaydan görüntüler gösteren yönetmen: “Bu film cinsel bir uyanış, kimlik, kabullenme, sevgi üzerineymiş gibi gözükebilir ama esasında tüm bu kavramlarla, sadece etrafımızda değil; dünyanın her yerinde gerçekleşen ve kendi ellerimizle sebebiyet verdiğimiz kültürel yozlaşmaların, çıkar savaşlarının, siyasi ve sosyolojik anlamda içi boşaltılmış dengelerin de uyanışına tanıklık etmenizi istiyorum.” der gibidir.

Cinsel bir aydınlanma üzerinden, aile ilişkilerini, ‘norm’ olarak kabul edilen değerleri ve hatta sevgiyi sorgulayan 52 Salı filminin çekimlerinin de, bir yıl boyunca yalnızca salı günleri yapıldığını ve bu tercihin karakterler üzerinde derinlikli bir yapı oluşturduğunu üzerine basarak vurgulamak gerekir.

Geçtiğimiz yıl, özellikle Sundance ve Berlin gibi film festivallerinde adından sıklıkla söz ettiren Avustralya yapımı 52 Salı, bu sene !f İstanbul Uluslararası Bağımsız Filmler Festivali'nin de en etkili filmlerinden biri olacağa benziyor. Çekimleri de filmin adıyla eş değer olarak, bir yıl boyunca her salı yapılmış olan film, seyirci üzerinde de derin etkiler bırakıyor. Hayatının geri kalanını trans bir erkek olarak sürdürmek isteyen Jane, 16 yaşındaki kızı Billie'ye bu durumu açıklar ve bir yıl sürecek olan bu geçiş sürecinde haftada yalnızca bir günü birlikte geçirebileceklerini anlatır. Bu sebeple her hafta salı günleri birlikte vakit geçirmeye karar veren Jane -sonradan James olacak- ve Billie arasındaki ilişki de bir nevi evrimsel bir sürece girmiştir. 52 salı boyunca yalnızca Jane (James) ile Billie arasındaki ilişkiye değil; Billie'nin babası Tom, biseksüel dayısı Harry ve birlikte cinsel deneyimlerini paylaştığı yakın arkadaşları Jasmine ve Josh ile olan ilişkilerine de şahit oluruz. Özelde Billie üzerinden ilerleyen 52 Salı, tüm bu geçiş sürecinde kendi cinselliğinin dehlizlerine inerek kendini keşfetmeye çalışan genç bir kızın cinsel uyanışına tanıklık etmemizi ister. Ve bu tanık olma halini de fazlasıyla sağlar. Yönetmen Sophie Hyde'ın özellikle bu cinsel uyanışa tanıklık etme halini, belirli çekim teknikleri ve yolları kullanarak ustaca verdiğini söylemek yanlış olmaz. Hem kurmaca hem de belgesel türünün anlatım tekniklerini kullanarak seyirciyi de filmin içine katan yönetmenin bu tercihi kesinlikle takdire şayan. Kendi geçiş ve kabullenme sürecini bir video kamera yoluyla kayda alan Billie, bazen seyirciyle göz göze gelerek konuşmaya başladığında, hiç olmadığı kadar dürüst bir tutum içine girebiliyor. Seyirci ile film arasında oluşan bu bağ ise yönetmenin seyirciye empati kurdurma isteğinden ziyade; tüm bu adaptasyon, geçiş, kabullenme sürecinden seyircinin de bağımsız olmadığını dile getirme çabası olarak okunabilir. 52 Salı filmi boyunca, her yeni salı gününü ekranda tarihsel olarak da belirtmeyi tercih eden yönetmen bu tarihlerin arka planına o tarihte Dünya'da gerçekleşmiş olan büyük olaylardan kısa görüntüler yerleştirmiştir. Arap Baharı, Suriye ve Libya savaşı dahil bir çok önemli olaydan görüntüler gösteren yönetmen: "Bu film cinsel bir uyanış, kimlik, kabullenme, sevgi üzerineymiş gibi gözükebilir ama esasında tüm bu kavramlarla, sadece etrafımızda değil; dünyanın her yerinde gerçekleşen ve kendi ellerimizle sebebiyet verdiğimiz kültürel yozlaşmaların, çıkar savaşlarının, siyasi ve sosyolojik anlamda içi boşaltılmış dengelerin de uyanışına tanıklık etmenizi istiyorum." der gibidir. Cinsel bir aydınlanma üzerinden, aile ilişkilerini, 'norm' olarak kabul edilen değerleri ve hatta sevgiyi sorgulayan 52 Salı filminin çekimlerinin de, bir yıl boyunca yalnızca salı günleri yapıldığını ve bu tercihin karakterler üzerinde derinlikli bir yapı oluşturduğunu üzerine basarak vurgulamak gerekir.

Yazar Puanı

Puan - 80%

80%

80

Cinsel bir aydınlanma üzerinden, aile ilişkilerini, 'norm' olarak kabul edilen değerleri ve hatta sevgiyi sorgulayan 52 Salı filminin çekimlerinin de, bir yıl boyunca yalnızca salı günleri yapıldığını ve bu tercihin karakterler üzerinde derinlikli bir yapı oluşturduğunu üzerine basarak vurgulamak gerekir.

Kullanıcı Puanları: 2.95 ( 2 votes)
80
Daha yazı yok.
Filmloverss.com size daha iyi hizmet sunmak için çerezleri kullanır. Sitede gezerek çerezlere izin vermiş sayılırsınız. Ayrıntılı bilgi